2011. február 25., péntek

Stockholm baby!

Elozmenyek

Egy kedves blogolvasommal, Renkoval otlottuk ki a stockholmi hetveget. Utolag is bebizonyosodott, hogy rendkivul jo dontes volt. Miert pont a sved fovarost valasztottuk, annak tobb oka volt. Tobbek kozott egy szamunkra "semleges" helyen akartunk talalkozni - ennyi erovel talan Svajcba is mehettunk volna. :) Egyikunk sem jart itt azelott, s mindketten vonzodunk Skandinaviahoz. Utitarsam felfalna az eszaki felgomb eszaki reszet ugy, ahogy van! :)


Indulas elott

18:26 Costa, En, repatorta es a koffein leves
Olembe csucsul az uj Panasonic Lumix DMC-TZ9 fenykepezo gepem, amelyre itt, a Gatwick-en tettem szert. Mielott elindultam volna otthonrol a fenykepezomnek nyoma veszett. 2 es fel oran keresztul hajkurasztam. Eredmenytelenul. Utazni gep nelkul pedig konkretan kizart dolog. Letelemmel pedig nem jatszadozunk. :) Gondoltam aggodalomra semmi ok, Amerika elott amugy is be akartam szerezni egy ujat es jobbat.

MoneyCorp 

Voltakepp egy tipp. Mindossze £200 ertekben keszultem valtani, viszont az uriember felajanlott egy remek uzletet. Ha legalabb £250-t valtok, akkor visszaertekelesnel nem fogok penzt veszteni, azaz ugyan azon az arfolyamon kapom a sved koronarol angol fontra valtott penzem vissza. Igy is lett. A kapott osszegnel meg igy is kevesebbel szamoltam. Jo uzlet volt.

20:35 Kesessel de vegre felszallni keszulunk.

Norveg legitarsasag. Az egyik norveg legutaskisero kisasszonynak lagy akcentusa betolti a fedelzetet. A masik meroben antipatikus. Morga, "utalom a munkamat" arckifejezes. Renko mar aznap reggel erkezett - mostanra biztosan jopofa-hopofa.

Az iPhone ki-bekapcsol. Bizonyara a WC-ben landolas mellekhatasa. Szemtelen ez a modern technika. Egyebkent hallottam olyan mobilkeszulekrol, ami meg kavet is keszit...! Viccen kivul.

Kedves, spanyol uzletember ul a jobbomon. Meghivott egy dietas kolara.


Az Eszak Velenceje

Mig Roma 7 dombra, Stockholm 14 szigetre epult. A varos nem csupan Svedorszag fo-es az orszag legnagyobb varosa, de Skandinava legnepesebb terulete is egyben. Termeszeti adottsagainak koszonhetoen Eszak-Europa legszebb fovarosi tersegekent van szamontartva. Hoban, fagyban is csodalatosnak talatam.


Kicsivel ejfel elott landoltam. Zokkenomentesen, percek alatt atjutottam az utlevel kontrollon. Kibattyogtam a fobejarat ele, majd a transzferre vartam. Turelmesenen fagyoskodtam. Jon a buszi. Fantasztikus. Felszallok. Megcsap a meleg. De nem vagyok faradt. A svedek nem sporolnak. A repter es varos kozotti autopalyan szinte minden egyes epulet rendkivul ki volt vilagitva. Meg maga az autopalya is vegig. Otthon ez azert (legalabbis a Pest-Nyiregyhaza szakaszon) nem igy van. 

Vegallomas. Leszallok. Felveszem a szemkontaktust az egyik taxissal a sok kozul,  majd odacaklatok es megmutatom hova szeretnek eljutni. Egy baratsagtalan hangsullyal megjegyezni, hogy nem visz el, mert a cim 5 percre, tul kozel van. Csak azert akartam taxit fogni, mert keso este, nem szerettem volna egy idegen varosba egyedul korincalni (plane nem "A tetovalt lany" cimu mozifilm utan). De elindultam. Felvert almos kedelyembol a varatlan modor a megszokott brit magatartas utan. Kovettem a kis terkepemet, amit meg otthon rajzoltam. Odatalaltam. Mivel keson erkeztem a hostel egy kodot adott, amivel elvileg be kellett volna jutnom. Ez nem sikerult. Nem mukodott. Hivom Renkot, de a telefonom nem valtott at automatikusan, majd le is volt blokkolva. A masik telefonom pedig nem volt kredit. Gondoltam akkor feltoltom a bankartyammal hivas kozben. Nem fogadja el a szamlaszamot. A negyedik nekiindulas utan feladtam. Edesen es naivan gondoltam bekopogok - sosem tudni alapon. :D Termeszetesen semmi reakcio. Majd mikor mar istenesen atfagytam 45 perc acsorgas utan a -18 fokban, gondoltam cselekedni kell. A kozeli buszmegalloban megpillantottam egy fiatal part. Odamentem hozzajuk, arcberendezesemet cukipofa uzemmodra allitottam. Vazoltam a helyzetet, s udvariasan elkertem a mobilt. Amit meg is kaptam. Elso kedves svedek! Dobtem egy sms-t Renko pajtasnak. Hadmuvelet sikeres. Jott es beengedett. 
A vastag sikabatomba egy paplannal magamon aludtam. Hiaba volt meleg a szallason, mivel elozoleg csontig atfagytam. 

Reggel keltunk, idoben. Renko benyomott valami reggelit en csupan egy rossz teaval merkoztem meg. Bezartuk a borondoket, majd indultunk varostnezni. 

Fantasztikus idonk volt. Hetagra sutott a nap es a szel se fujt. Perfection. 
Elugrottunk venni egy par kesztyut, mert azt biza nem hozott a Melinda. 
Eloszor a fo bevasarlo utcakat es a centrumot koptattuk, majd atszeltuk az Ovarosi reszre vezeto csatornak egyiket. Itt megneztuk a Gamla Stan-t, ami kepeken sokkal nagyobbnak, tagasabbnak tunt. Ezutan egy orseg felvonulasnak voltunk szemtanui, majd a kiralyi palota menten Stockholm valoszinuleg egyik legszebb pontjara lyukadtunk ki. 

Pazar ralatas a varos tobb pontjara is, kisebb kikoto resz, temerdek hattyu es kacsa... es persze ember amig a szem ellat. A nap olyan intenziv volt, hogy megengedhettuk magunknak egy padon valo majdnem egy oras szabadteri ucsorgest. Olyan -13 fok volt, de egyaltalan nem ereztuk. Mozi, szineszek, elet elmeletek, gondolatok. Minden ami jott elbeszeltuk, kibeszeltuk. 

Mindenfele konzultacio nelkul, egyszerre felalltunk, osszepakoltuk a motyonkat es elindultunk ujra. 
Setalas kozben kisebb fagyasi serulesek mutatkoztak a kozepso labujjamon. Valamilyen oknal fogva mindig lebenul. Es nem a cipom kicsim. Gondolom "That's the way the cookie crumbles". :)

Delutan visszaindultunk a szallasra felszedni a motyot. Mivel nem vittem atalakitot, az utan kajtattam. Szerencsesen talaltam egy fiatal angol sracot Notthingham kornyekerol, aki kolcson adott egyet. Mig az aksi toltott, ejtoztunk a diakszallon. Talalkoztam Renki elozonaprol valo brazil ismerosevel, akirol indokolatlanul azt hittem, hogy argentin. :) Ne kerdezz miert, mert magam sem tudom. 

A hajo

6 korul utnak indultunk a masik szallas fele. Az ovaros masik oldalan van 4 metro megallonyi ut. 
Ekkor hasznaltuk eloszor a metrot. Igy utolag ugy latom, felesleges volt megvenni az egy napos berletet. Alig metroztunk. 2 napot aktivan vegig gyalogoltunk es eszmeletlenul jol esett. 

A Stockholmi metrohalozat terkepe nem remitett meg annak ellenere, hogy nem vagyok jaratos foldalatti hasznalo. Egyebkent tobb, mint 100 km hosszu es megkozelitoleg 100 megalloja van. Ami erdekes, hogy egyes megallokon szamos muvesz dolgozott. Az egyik legkreativabb a Kungstradgarden (umlautot sajnos ezen a gepen nem tudok irni, de keressetek fel a helyes nevet). 

Megerkeztunk a szallasra, becsekkoltunk. Lepakoltunk majd visszamentunk a fedelzetre es ejfelig beszelgettunk. Csodas kilatas nyilt a varosra. 

Masnap reggel egy hatekony fel-magyar fel-angol is it het? kerdes utan kivetett minket az agy. Osszekapartuk magunkat egesz szaporan, meg azt is meg merem kockaztatni, hogy frissek voltunk. :) Felcammogtunk a fedelzetre reggelizni. Tipikus koszt, egesz jo volt, noha en se kenyeret s ebbol adodoan vajat sem fogyasztok mar. Ezalkalommal - tekintettel arra is, hogy elozo nap csak ket kavet meg valami salatat ettem - kivetelt tettem es jol esett egy kis pek cucc.

A masodik nap metro megallot nezegettunk. A fent mar emlitett K.gardennel kattingattunk par kepet. Kelta ferfi alaktol, okori motivumokon keresztul egeszen az absztraktig megtalaltunk mindent. 
Ezutan elmentunk a varoshazahoz, majd ismet csak setaltunk es setaltunk. Vasarnap mar kaptunk balti szelet es egyeb finomsagokat. A fagyasi tunetek ismet mutatkoztak a kozepso labujjamon. Be kell szereznem egy rendes teli cipot, mert a bor tura bakkancs nem bizonyult elegnek. 
Delutan beultunk egy kavezoba, Renko egy expressot en egy cappuccinot ittam. A jobbomon egy erdekes fiatal ember ucsorgott a sarokba. Habozas nelkul megszolitott minket, majd felajanlotta a felig megragott szalonnajat (bizonyara valami szendvicsbol visszamaradva)... nem beszelt angolul, svedul probalt kommunikalni. Tobbszor meg is lokott finoman, meg "veletlenul" belerugott a szekembe... micsoda alakok vannak. 

Ezutan a buszallomasra mentunk, ahol a transzfert vartuk. Majd irany a repter. Kulon terminalokrol indultunk, az en gepem par oraval hamarabb is. Renki viszont volt olyan draga, es elkisert az enyemhez, kicsit meg beszeltunk, atragtuk magunkat a tortenteken, levontuk a konzekvenciat meg, hogy ujra talalkozni kell :) majd elkoszontunk. Es akaratlanul "lenyultam" a tollat. Bocsi :)

Oszinten orulok, hogy vegre sikerult ellatogatni a skandinavokhoz. Teljesen fantasztikusnak tartom es a szivembe itta magat. Mindezek mellett, a hetvegem nem lett volna fele ilyen jo sem, ha a tarsasagom nem Renko lett volna. Megtisztelt es koszonom. :)

Egyik kedves olvasomnak, Krisztanak pedig a szallas tippet szeretnem ezuton meg egyszer megkoszonni. Nagyon szuper otlet es elmeny volt. :)

Untitled from Melinda Simon on Vimeo.


(elso videom. nezzetek el a hibakat)

8 megjegyzés:

  1. Jujj, végre-végre... :)
    Nagyon hideg volt, utálok ilyenkor városnézni, de jó, hogy ti nem!:)

    Videót még nem néztem meg, majd holnap, mert leragad a szemem.

    Szállástippet nagyon szívesen! No és miért kétféle helyen aludtatok?

    Jó hétvégét!
    Kriszta

    VálaszTörlés
  2. nekem nem engedi lejátszani. :(
    ezt írja ki: "This video contains content from WMG, Sony Music Entertainment and Beggars, one or more of whom have blocked it in your country on copyright grounds.
    Sorry about that."

    egyébként klassz bejegyzés! :) Skandinávia régi álom. gyönyörű lehet.

    szép hétvégét!
    Niki

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok! :)

    Emma : mivel keson erkeztem, a hostel pedig kozponti fekvesu volt, jobbnak lattuk ilyen helyen megszallni. Koszi meg egyszer.

    Puszi

    Niki : igen, mert valamit rosszul butykoltem meg. Most atraktam a vimeo-ra, szerintem most mar le tudod jatszani. Szoljatok ha nem.

    Puszi

    Nektek is szep hetveget! En Londonba megyek, s majd irok. Puszi mindenkinek!

    Melinda

    VálaszTörlés
  4. szupeeer! köszi, már megy. :)
    jó szórakozást Londonban! :)

    VálaszTörlés
  5. így igaz, felfalnám egyben egész skandináviát :D
    és igen, abszolút jó döntés volt, februári időpont ellenére :P

    jópofa-hópofa, hát ez még mindig vicces mint ahogyan a srác is aki brazil de úgy néz ki mint egy argentín, höhö

    a toll meg promos volt van még egy rakat, szóval vedd úgy hogy szuvenír xD

    vannak nekem is képeim, szöveg még nincs, tán egyszer :D
    http://renkovic.freeblog.hu/archives/2011/02/23/st_o_c_k_h_o_l_m_valogatas/

    na de te ezt úgyis látod fészen, de azért hátha valakit érdekel

    amúgy jó a video

    és imádtam a skandinávia city breakünket :D


    svájcban tessék majd meglátogatni engemet, ezt most kéretik megígérni :)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szupi a videó és a bejegyzés is :))

    A nagy fehérség valami fantasztikus hangulatot kölcsönzött a képeknek... ehhez gondolom élőben társult a csontig hatoló hideg :D de itthonról meleg szobából nézve élvezhető :P

    puszi

    VálaszTörlés
  7. Szia!!
    Szuper bejegyzés! Nagyon tetszett. a Videót mindjárt nézem,de tudom,h tetszeni fog :)
    Londonban voltál? Mi is... nem értem mért nem futunk sose össze ;)
    Puszi

    VálaszTörlés
  8. Sziasztok!

    Niki : koszi szepen, igy utolag is. Majd irok milyen volt.

    Puszi

    Renko!!! :)

    Biztos vagyok benne, szepen sorjaban elcsipegeted Te majd a skandinav allamokat. :)

    Igazan koszi a tollat akkor :D azota is azzal irok :)

    Svajci dolog nem kerdeses akkor. Reszleteket egyeztetunk. Tudod hogy juli-aug-ban koruton leszek megint - nem emlekszem pontosan mikor mesz ki.

    Vigyazz magadra es keep in touch!

    Fruzsi : orulok, hogy tetszik. Remelem jol vagy.

    Puszi

    Sara : haha :) szerintem kicsit mokas nem? :) Mi egyebkent nem varostneztunk es hasonlok, csak baratokhoz mentem, bulizni, ejtozni, kikapcsolodni. Jovo heten penteken mar itt vagy :) Majd errol emailben v skypen.

    Puszi

    VálaszTörlés